Monday 24 March 2014

Chiang Mai Trip Part 2

Assalamualaikum

Orait..Thapae Gate ni menurut pak cik driver adalah tembok kota Chiang Mai yang asal... Ianya kt tengah-tengah bandar..


Sekejap je kami berhenti pastu terus ke kawasan night market..kat night market ada beberapa restoran makanan halal...so boleh makan utk sesiapa yang nak makan.. we all shopping macam-macam..t-shirt, seluar tido, FM dan perkara-perkara seumpanya terdapat di night market..cuma yang berbezanya adalah sejuk..sungguh seronok shopping kalau ketiak tak berpeluh..ye dok?

Lepas shopping we all melepak kat kedai makan kejap..order mix grill tak sampai2..takut kena tinggal ngan driver so we all tapau jela..makan kat bilik..lgpun ada microwave lam bilik..hehehe


Hari Kedua

Hari kedua, bangun pagi we all ke bilik mak dan abah utk breakfast. Hari ni suhu mencecah 12 degree Celcius. Nah... ambik, nak sangat kan? Tp i likeeeee... So lepas breakfast we all ke Zoo Chiang Mai.. Nak tengok Panda dan masuk Snow Dome... Hari ni minta hotel hantar kan ke Zoo.. Dia hantar dengan van dan caj THB200..okeyla we all pun 7 orang. 


Sampai zoo we all beli la tiket... harga tiket x mahal mana pun tapi different attraction kena bayar asing. So jalan-jalan masuk dalam zoo tak jauh dari pintu utama ada shuttle bus..kami pun beli la tiket..tak perlu la jalan jauh memandangkan trip ni ada tok, mak dan abah...


So 1 st stop mestilah tgk Panda dan disebalah Panda ada Snow Dome... beli tiket dan masuk tengok Panda..sbb musim sejuk panda duk hibernate je tak nak bangun pun... Cit...ada la sekejap tu dia bangun pastu tido balik...


Lepas tengok Panda g masuk Snow Dome..rasanya Snow Dome kat sini lebih kecil dari kat I-city nun...kata tok ai la sbb dia je penah g I-city kami semua belum jejak pun... dalam Snow Dome ni ada photographer.. tips nya adalah ambil  gambar sebanya dan secantik mungkin sbb nanti boleh pilih..we all print 3 keping dapat CD semua gambar... so kira untung juga sbb camera mmg tak bley bawa masuk..

Lepas Snow Dome teruskan ke beberapa stop ..tengok Koala la, then bley juga bagi makan gajah dari dalam bas dan almost 4 hours we all pun keluar..sbb si Cak nak g juga ke Doi Suthep we all pun ikut je la... kononnya ada cable car nak naik tu..

Doi Suthep ni sebenarnya temple dia... nak naik ke Doi Suthep kalau diorg kena ikut tangga..berkat la kut... kami naik cable car kononnya padahal lift je...cehh..cehh.ceehh.. dapat la tengok airport dari atas ni.....duk kejap we all pun turun dan ke kawasan pasar malam tempat semalam sbb nak g lunch..

No comments:

Post a Comment